Svenska sjö

DEN HÄR ANNONSEN GER OSS ETT BÅTKLUBBSTÖD FRÅN SVENSKA SJÖ. SVENKSA SJÖ GER YTTERLIGARE STÖD TILL KLUBBEN FÖR VARJE MEDLEM SOM VÄLJER ATT TECKNA FÖRSÄKRING VIA OVANSTÅENDE LÄNK

torsdag 1 maj 2014

Resa till karibien

Har blivit ombedd att skriva något om min resa till och runt om i Karibien. Jag var ju här förra året och då seglade vi från Grenada till St Lucia. I år är min kompis Roland, som har båt på Solbergs udde, också med. Resan börjar inte bra, vi byter tåg i Malmö och när vi kommer ombord på tåget till Kastrup är Rolands axelremsväska borta. Där låg pass, biljett, pengar, kamera och mycket mer. Som tur är har vi gott om tid, vi får ta tåget tillbaka till Malmö ordna ett provisoriskt pass, och sedan åter till Kastrup. Vi kommer med flyget till Paris där vi ligger över en natt och dan därpå går flyget till Goadeloupe. Fredagen den 14 mars landar vi på flygplatsen Point de Pitre. Taxi till S/y Anna som ligger i marinan Bas du Fort. Här är vi inte ensamma jag skulle tro att här ligger minst 1000 båtar.Lördagen den 15 drar vi iväg direkt efter frukost och målet är en ögrupp Les Saints som tillhör Goadeloupe. Titta på en karta så ser du att G består av två öar och ser ut som en fjäril. Vi följer den vänstra halvan som heter Basse Terre, den högra heter Grande Terre. Vi ankrar i viken vid den större ön i gruppen och vi tar jollen in till det lilla samhället. Nu skulle jag ju lägga till några kort men längre fram i handlingen blir min telefon stulen och med den massor av kort som jag tagit. På söndag morgon får vi besök av två delfiner, de tumlar runt nära båten och vi tror att de parar sig. Vi fortsätter upp utmed kusten, vi har bra vind och vi tappar med nio knop. Jag har glömt att skriva att båten är en Benetau 43fot. Vi ankrar utan för en by som heter Dushaie, vi äter gott på en strandresturang, kvällen är vacker med fullmåne. Måndag 17/3, lite längre etapp idag, 42 nM, vi ska till Montserrat, en ö med irländska anor. Vi åker till en by där det firas ordentligt och vi är de enda turisterna så vi blir ordentligt uttittade, men alla är vänliga. Vulkanen är aktiv här och det ryker och luktar svavel. Ett utbrott 1995 utplånade huvudstaden Plymouth och 2/3 av ön dränktes i lava. Ingen omkom men minst 10000 invånare flyttade härifrån, kvar är ca 5000. Natten blir gungig, det är fallvindar från bergen och det blir dåligt med nattsömnen. Nästa ö är Nevis och här stannar vi en dag, torsdag 20/3 tar vi ett kort skutt till St Kitts. Vi tar en taxi som tar oss till fortet Brimston, ett fort som jämförs med Gibraltar. Några apor såg vi dock inte men det ska finnas runt 40000, fler än det finns människor. Fredag 21/3 går vi 40 nM till St Bartololome, den gamla svenskön. Den var svensk mellan 1784 till 1878, nästan hundra år. Nu är den fransk och här är en helt annan standard än på de öar vi varit tidigare. Här ligger båtar i hamnen som man bara kan drömma om, en 30-fotare betraktas mer som en jolle. När vi går i stan så står gatunamnen på franska men också på svenska. Vi äter på den kända baren Le Select där det också finns en skylt att här är utlämningsställe för Systembolaget. Natten blir gungig och vi flyttar till en lugnare vik. Här vänder vi för att gå tillbaka. Fortsättning följer.

1. Va roligt att det funkade med gästinlägg :)
    Det låter som ni har det bra trots lite stulna saker.
    MVH/Elize

2. Verkar som att jag måste ha en ny inbjudan för att kunna fortsätta skriva. Fixar du det? Hälsning LG.

1. Vi klarerar ut från S:t Bartolome och sätter kurs mot Nevis, en kort stund har vi sällskap av tre delfiner. Vi är framme vid fem-tiden och vi kojar tidigt för vi har en lång etapp i morgon. Den 25 mars avseglar vi från Nevis och dagens etapp är c:a 70nm. Vi kommer till Desahies vid åtta tiden, det är mörkt men vi hittar ändå lite fritt vatten där vi kan lägga ankaret. Efter en lugn natt går vi vidare till Les Saints, dåligt med vind så det blir motor hela vägen. Det blir en gungig natt, fallvindar drar ner och in i viken. På dagen tar vi oss över till andra sidan ön. Här är det lä och stranden är fin med en skog av palmer.
      Nu är det lördag 29 mars och vi styr mot hemmahamnen. Vi får en bra segling så finalen kunde inte bli bättre. Roland och paret från Stockholm mönstrar av och jag blir nu ensam i båten för den 3 april åker även Anders och Rosie hem. Jag har fått några arbetsuppgifter på båten så jag har lite att pyssla med. Det är varmt så jag jobbar några timmar tidig morgon och likadant på kvällen innan solen går ner. Den sjunde april tar jag bussen till Gosier där det är en fin strandJag ligger och läser och plötsligt sticker det till i axeln. Jag blev biten av en stor tusenfoting och jag får tipset av några rastakillar att genast badda på saltvatten. Under tiden jag gör det så tar de min mobil och sticker iväg. Så går det när man tror sina medmänniskor om gott. Jag hade många bilder i telefonen som nu är borta. På kvällen kommer två kompisar och de ska vara här i tio dagar. Det blir mycket bussåkande till olika stränder och vi gör också en utflykt till Marie Galante en liten ö som tillhör Goadeloupe. Den 17 april åker de hem och jag är ensam på nytt. Den 23 april tar jag färja till Dominica för jag vill komma till en engelsktalande ö. Min franska är kass och fransmännens vilja att tala engelska är obefintlig. Här får jag tre fina dagar, jag hyr en bil och det var spännande att på nytt få köra på vänster sida. Ön är vacker med stora regnskogar och många vattenfall och det är härligt att bada i poolerna nedanför fallen. En F.m tar jag hjälp av en guide och han visar mig ställen som jag aldrig skulle hittat själv. På lördagen är jag tillbaka till båten. Nu hyr jag en bil även här och första dagen kör jag över till Basse Terre som är ena halvan av Goadeloupe. Här finns också vattenfall och regnskogar, jag besöker en zoologisk trädgård och här går jag på hängbroar uppe i träden tjugofem meter över marken. Den 3 maj kommer Anders, Kaj och Claes-Göran och det är vi fyra som ska ta Anna af Bua över Atlanten till Azorerna.