Svenska sjö

DEN HÄR ANNONSEN GER OSS ETT BÅTKLUBBSTÖD FRÅN SVENSKA SJÖ. SVENKSA SJÖ GER YTTERLIGARE STÖD TILL KLUBBEN FÖR VARJE MEDLEM SOM VÄLJER ATT TECKNA FÖRSÄKRING VIA OVANSTÅENDE LÄNK

lördag 24 maj 2014

Vi klarerar ut från S:t Bartolome och sätter kurs‏

Vi klarerar ut från S:t Bartolome och sätter kurs mot Nevis, en kort stund har vi sällskap av tre delfiner. Vi är framme vid fem-tiden och vi kojar tidigt för vi har en lång etapp i morgon. Den 25 mars avseglar vi från Nevis och dagens etapp är c:a 70nm. Vi kommer till Desahies vid åtta tiden, det är mörkt men vi hittar ändå lite fritt vatten där vi kan lägga ankaret. Efter en lugn natt går vi vidare till Les Saints, dåligt med vind så det blir motor hela vägen. Det blir en gungig natt, fallvindar drar ner och in i viken. På dagen tar vi oss över till andra sidan ön. Här är det lä och stranden  är fin med en skog av palmer.
Nu är det lördag 29 mars och vi styr mot hemmahamnen. Vi får en bra segling så finalen kunde inte bli bättre. Roland och paret från Stockholm mönstrar av och jag blir nu ensam i båten för den 3 april åker även Anders och Rosie hem. Jag har fått några arbetsuppgifter på båten så jag har lite att pyssla med. Det är varmt så jag jobbar några timmar tidig morgon och likadant på kvällen innan solen går ner. Den sjunde april tar jag bussen till Gosier där det är en fin strand Jag ligger och läser och plötsligt sticker det till i axeln. Jag blev biten av en stor tusenfoting och jag får tipset av några rastakillar att genast badda på saltvatten. Under tiden jag gör det så tar de min mobil och sticker iväg. Så går det när man tror sina medmänniskor om gott. Jag hade många bilder i telefonen som nu är borta. På kvällen kommer två kompisar och de ska vara här i tio dagar. Det blir mycket bussåkande till olika stränder och vi gör också en utflykt till Marie Galante en liten ö som tillhör Goadeloupe. Den 17 april åker de hem och jag är ensam på nytt. Den 23 april tar jag färja till Dominica för jag vill komma till en engelsktalande ö. Min franska är kass och fransmännens vilja att tala engelska är obefintlig. Här får jag tre fina dagar, jag hyr en bil och det var spännande att på nytt få köra på vänster sida. Ön är vacker med stora regnskogar och många vattenfall och det är härligt att bada i poolerna nedanför fallen. En F.m tar jag hjälp av en guide och han visar mig ställen som jag aldrig skulle hittat själv. På lördagen är jag tillbaka till båten. Nu hyr jag en bil även här och första dagen kör jag över till Basse Terre som är ena halvan av Goadeloupe. Här finns också vattenfall och regnskogar, jag besöker en zoologisk trädgård och här går jag på hängbroar uppe i träden tjugofem meter över marken.     Den 3 maj kommer Anders, Kaj och Claes-Göran och det är vi fyra som ska ta Anna af Bua över Atlanten till Azorerna.